Shiatsu therapie

Wat is shiatsu therapie?

Shiatsu betekent letterlijk “druk met de vingers” en is een manuele therapie die zijn oorsprong kent in Japan. De therapie is wereldwijd verspreid door het Japan Shiatsu College met behulp van diverse Europese en Amerikaanse shiatsu meesters.

Tokujiro Namikoshi ontwikkelde een onderwijsmethode en toepassing systeem voor Shiatsu. De Japanse ministeries van Onderwijs en Gezondheidszorg hebben de methode en het systeem officieel erkend. Het ministerie van Gezondheidszorg in Japan heeft Shiatsu als volgt gedefinieerd: “Therapie, die druk met duimen en handpalmen toepast op bepaalde punten van het lichaam, onregelmatigheden corrigeert, gezondheid onderhoudt en verbetert, bijdraagt tot het verlichten van diverse ziekten (diverse pijnen, stress, ontregeld heden in het zenuwstelsel, etc.) en de zelfgenezende werking van het organisme
activeert. HEEFT GEEN BIJWERKINGEN.”

Als de mens op een bepaalde plaats van het lichaam verzwakking, stijfheid, tinteling of pijn voelt, zal hij onbewust zijn handen naar de specifieke plek brengen, erover wrijven of erop drukken. Deze instinctieve reactie om ontregeldheden in het lichaam te herstellen zijn van ver voor de geneeskunde zoals wij die vandaag de dag kennen.

Het Japanse woord TE-ATE betekent “behandeling”. Het woord TE-OKURE betekent “stadia van volledig controleverlies”. Beide begrippen bevatten het woord TE dat “hand” betekent en dit doet vermoeden dat voor de behandelaars uit de oudheid het gebruik van de handen zeer belangrijk was. Ondanks het verschil in hun toepassing gaan zowel de westerse massage als de oosterse massage Anma uit
van het instinctieve gebruik van de handen om te genezen.

Takashi Namakoshi en Jerry Elkhuizen

Wij behandelen shiatsu voor:

Shiatsu is geen vervanger van de reguliere geneeskunde, maar kan daar wel goed mee samengaan. Het is in sommige gevallen belangrijk de klachten eerst aan de huisarts voor te leggen.