Shiatsu kindertherapie concentratie- en leerproblemen

Concentratie- en leerproblemen

Leren is een aangeboren vaardigheid en net zo natuurlijk als ademen, eten of slapen. Onze hersenen zoeken naar uitdagingen en willen nieuwe dingen leren. Een kind is onvermoeibaar in het zich eigen maken van allerlei motorische vaardigheden, zoals lopen, springen, fietsen, etc. Door steun en aanmoedigingen van de ouders wordt het vertrouwen in de ouder-kindrelatie versterkt, ontwikkeld het kind zelfvertrouwen en durft het nieuwe dingen te doen. Dit vertrouwen is de basis van al het leren.

Leren door straffen of belonen

Je zit in de klas en het antwoord schiet maar niet te binnen, een “black out” of je geeft een verkeerd antwoord op de vraag van de juf of meester. Als je dan ook nog eens door ouders, docenten of klasgenoten wordt gekleineerd, is het afgelopen. Je kan geen woord meer uitbrengen en in het ergste geval vloeien de tranen. Je voelt je voor schut gezet en hebt een flinke deuk in je zelfvertrouwen opgedaan. En wat heb je op dat moment geleerd? Op zijn minst dat het pijnlijk of zelfs “gevaarlijk” is om een antwoord niet te weten. ‘De volgende keer moet ik oppassen, misschien is het beter dat ik helemaal niets zeg’. Als dat vaker gebeurt, trekken we ons terug en raken we ons vertrouwen kwijt!
Maar zonder vertrouwen gaat leren niet!!!

Door kinderen aan te moedigen in plaats van ze te kleineren, zullen de kinderen enthousiast blijven. De motivatie om te leren wordt gestimuleerd door beloning. Door positieve aandacht worden de “beloningscentra”in de hersenen geactiveerd.

Tijdens perioden van stress zijn onze hersenen niet in staat goed te presteren. Het kind zegt: ‘lezen is niet leuk’ of ‘rekenen is saai’, ‘de juf is stom, ze heeft een hekel aan me’, ect. In werkelijkheid bedoelt het kind ‘ik kan de opdracht niet aan, ik raak gestrest!’. Als we begrijpen dat het kind niet door luiheid of onwil tegenstribbelt om aan het werk te gaan, maar dat het blokkeert en zelf onder deze toestand lijdt, is het voor ons gemakkelijker om het kind te steunen en te helpen waar dat nodig is.

Als er een leerblokkade aanwezig is heeft het geen nut om de lesstof keer op keer door te nemen, teksten maar opnieuw te lezen of rekensommen telkens weer uit te rekenen. In plaats daar van moeten de oorzaken voor de blokkades worden opgespoord. Als deze zijn gevonden dan kan je kijken naar de oplossing.

Oorzaken van concentratie- en leerblokkades

  • Tekort aan water
  • Televisie kijken, tablets, computer
  • Voeding
  • Verwachtingen van de ouders
  • Etc.

De drie dimensies van het leren

Dr. Paul Dennison heeft een methode ontwikkeld genaamd de”Brain-methode”. Volgens dit model onderscheiden we:

  • links/rechts dimensie
  • boven/onder dimensie
  • voor/achter dimensie

De informatiestroom in onze hersenen stroomt in deze dimensies. Als de communicatie binnen deze dimensies en van de ene dimensie naar de andere dimensie optimaal functioneert, is leren een leuke ervaring. Echter deze communicatie kan door bijvoorbeeld stress worden geblokkeerd.

Links/rechts blokkade

Blokkades tussen linker- rechterhersenhelft zijn de meest voorkomende oorzaken van stoornissen en uiten zich vooral in moeilijkheden bij lezen, schrijven en rekenen.

Communicatieproblemen tussen links en rechts herkennen we doordat het kind:

  • haperend leest: eerst ontcijfert het kind de afzonderlijke letters daarna herkent het pas het hele woord
  • bij het schrijven in het schrift gedraaid naar links of naar rechts
  • moeite heeft om goed van het bord over te schrijven
  • letters zoals “b” en “d”of “p” verdraait
  • moeite hebben met rekenen, vooral met het oplossen van redactiesommen
  • links en rechts niet kan onderscheiden
  • geen lussen kan verbinden
  • een slecht leesbaar handschrift heeft
  • zich onhandig beweegt en zich vaak stoot, bijvoorbeeld aan de rand van de tafel

Boven/onder blokkade

Bij deze blokkade is er een beperkte samenwerking van de cortex en het limbisch systeem, die het samenspel van verstand en gevoel regelt. Kinderen met deze blokkade worden te eenzijdig door hun denken of door hun gevoelens beheerst.

Communicatieproblemen tussen boven- en onder zie je bij een kind dat:

  • niet in staat is om zich te concentreren
  • zijn of haar tijd verdoet en altijd bij de laatsten is
  • lichamelijk en geestelijk traag is
  • vaak buitenspel staat bij kinderen van dezelfde leeftijd
  • een betweter is
  • bij het zitten de voeten om de stoelpoten slaat
  • huilerig of sloom praat
  • snel uit evenwicht is
  • dingen te oppervlakkig doet of er te veel tijd voor nodig heeft
  • niet snel van begrip is
  • onzeker is en niets durft of zich nergens toe in staat acht
  • wijsneuzig en voor zijn leeftijd te rationeel is
  • geen grip krijgt op de dagelijkse taken
  • over alles eindeloos wil discussiëren

Voor/achter blokkade

Als de samenwerking tussen voor/concentratie en achter/ontspanning is geblokkeerd, zijn kinderen te veel op een ding gefixeerd en verliezen ze daardoor het overzicht.

Communicatieproblemen tussen voor- en achter worden herkend doordat het kind:

  • niet flexibel is
  • niet kan wachten om eindelijk ergens aan te kunnen beginnen
  • zich niet kan ontspannen
  • altijd is beweging is
  • niet aan de lessen deelneemt
  • vaak zit te dromen
  • het gevoel heeft dat er hoge eisen worden gesteld en dat het nergens toe is staat is
  • hyperactief is
  • zich vaak agressief gedraagt
  • te gevoelig op stemmingen en gevoelens reageert
  • te traag is (geen zin heeft)
  • vastloopt
  • zich altijd overal mee bemoeit

Door de “Brain-methode” toe te passen, door middel van bepaalde oefeningen, worden deze blokkades minder en kunnen zelfs helemaal verdwijnen.

Tevens kijken we naar welke manier van leren het kind de voorkeur voor heeft: Visueel (kijken), auditief (horen) of kinesthetisch (voelen).

Door middel van shiatsu therapie zorgen we ervoor dat het nek/schouder gebied ontspannen wordt door deze uitgebreid te masseren. Hierdoor zullen afvalstoffen minder worden en zal meer zuurstofrijk bloed naar de hersenen stromen. Met shiatsu therapie zullen we ook specifiek punten drukken op de energiebanen (meridianen) zodat de (energetische)blokkades worden opgeheven. Door regelmatig shiatsu toe te passen zal het kind zich beter kunnen concentreren waardoor het leren ook beter gaat.

De combinatie shiatsu therapie en de “Brain-methode” zorgt er voor dat de concentratie verbeterd wordt en leerproblemen kan afnemen.